Πόσοι αναγνώστες επισκέφτηκαν το blog μας ;

Πρόσκληση σε εκδήλωση της «ΤΕΧΝΗΣ».

Μετά από έγκριση της Πρυτανείας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το Κέντρο Λειτουργίας Δικτύου προωθεί μήνυμα της «ΤΕΧΝΗΣ» στα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας:
Την Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2010, ώρα 20.30 μ.μ., ο μυθιστοριογράφος Ισίδωρος Ζουργός (Φράουστ, Στη Σκιά της Πεταλούδας, Η Αηδονόπιτα), μιλάει και συνομιλεί με την Πρόεδρο της «ΤΕΧΝΗΣ», Αθανασία Τσατσάκου, για το έργο του.
Στο αμφιθέατρο Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (χώρος ΔΕΘ).Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Θα πάμε συμμαθητούδια ;  Ευκαιρία είναι !

Μα γιατί, ΜΑΜΑ ;

   Έρχεται το πρώτο βιβλίο της Αντιγόνης.  Από την εκδοτική εταιρία Σοκόλη-Κουλεδάκη. Ένα ημερολόγιο της συναισθηματικής διελκυστίδας που βιώνουν οι σύγχρονες καριερίστριες-μητέρες-κόρες-σύζυγοι καθώς αντιλαμβάνονται ότι η αυτογνωσία δεν βοηθά την εξέλιξή τους μα και η εξέλιξή τους δεν προάγει την αυτογνωσία τους...
   Πότε θα μας υπογράψει τα πρώτα αντίτυπα ;  Δε σας λέω !

                                           Μάκης Μολυβάκης

Carlos Ruiz Zafon : Η σκιά του ανέμου

έ, έ, έρχεται η Τετάρτη του Carlos Ruis Zafon. Διαβάσατε ; την άλλη φορά με τον Ζουργό, ο Περικλής ήταν αδιάβαστος και μερικές τον είχανε πηδήξει και διάβαζαν Zafon. Όχι όχι, τον Περικλή, τον Ισίδωρο είχανε πηδήξει. Δηλαδή δεν τον είχανε πηδήξει κυριολεκτικά, τον είχαν παρακάμψει..ωχ  σας πειράζει η βροχούλα μου φαίνεται...
Την Τετάρτη με τους κηδεμόνες σας.
Μάνος Μολυβάκης


 

Ο άνθρωπος σήμερον αναπτύσσεται τεραστίως.

"Ο άνθρωπος σήμερον αναπτύσσεται τεραστίως. Εις ηλικίαν ολίγων ετών γνωρίζει όσα δεν εγνώριζαν οι γέροι των περασμένων γενεών. Νέος ακόμη έχει χλωμιάσει απάνω σε ογκώδη βιβλία κι έχει δηλητηριασθεί με τους μεγάλους πόθους και με τη δίψα τη μεγάλη των νεώτερων ψυχών... Πως μπορεί να νοιώσει κανείς σήμερα την αφελή χαράν των προγόνων;
Εκουραστήκαμεν από τη σοφία των βιβλίων, έρχονται και παρέρχονται οι ποιηταί και μας αφίνουν τα δάκρυά των και τις αμφιβολίες των κι εκουραστήκαμε πλειά να διαβάζομε και να ρωτούμε και να περιμένομεν απαντήσεις.
Ποιός μπορεί ν'αγαπήση σήμερα τη μεγάλη αγάπη των πατέρων του, τη φαιδράν αγάπη των προγόνων του, αφού μέσα στα βιβλία και τις ψυχολογικές αναλύσεις των νεωτέρων συγγραφέων είδε διακεκορευμένα όλα τα μυστικά της αγάπης;
'Οταν τα χείλη της πλησιάζουν τα χείλη μου ξέρω -μου είπαν- τι σκέπτεται, τι όργια πλάσσονται κάτω από το δέρμα της.
'Οταν πηγαίνω στην Εκκλησιά ξέρω -μου είπαν- τι κρύβεται μέσα στο άγιο Δισκοπότηρο, τι σκέπτονται τα μάτια των ιερέων και γιατί πηγαίνουν οι γυναίκες.
'Ολα τα ξέρει ο σημερινός άνθρωπος. Τίποτε δεν αφήκαν παρθένο στη ψυχή μας. Η εξουσία, η Επιστήμη, η δόξα δεν μας αρκούν πλειά. Κάτι άλλο ζητούμε."
ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ, 1906, σε ηλικία μόλις 23 ετών..
(Περικλής)
Από: "Thessaloniki International Film Festival - Website Notification" <newsletter@filmfestival.gr>
Προς: "Thessaloniki International Film Festival - Website Notification" <newsletter@filmfestival.gr>
Θέμα: Thessaloniki International Film Festival - Newsletter #257
Ημερομηνία: Πέμπτη, 18 Νοεμβρίου 2010 4:58 μμ

<http://www.filmfestival.gr/inst/Festival/gallery/Newsletters/nl_logo.jp
g>  #257 - 18/11/2010 
 

<http://www.filmfestival.gr/inst/Festival/gallery/Newsletters/nl_header.
jpg>
Προβολές
ΟΛΥΜΠΙΟΝ
Ενώπιον θεών και ανθρώπων
(Γαλλία, 2010)

<http://www.filmfestival.gr/default.aspx?lang=el-GR&loc=1&&page=595&movi
eid=163>
Σκηνοθεσία: Xavier Beauvois. Έγχρωμο, 120΄.
***
ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ
Μέλι
(Τουρκία, 2010)

<http://www.filmfestival.gr/default.aspx?lang=el-GR&loc=1&&page=595&movi
eid=162>
Σκηνοθεσία: Σεμίχ Καπλάνογλου. Έγχρωμο, 103΄.
***
Παράσταση
Ο Τριγωνοψαρούλης επιστρέφει του Βαγγέλη Ηλιόπουλου
 <http://www.filmfestival.gr/default.aspx?lang=el-GR&loc=1&page=601>
σε μια παράσταση μαύρου θεάτρου από την Παιδική Σκηνή του Νέου Θεάτρου
Θεσσαλονίκης.
Παραστάσεις στο Ολύμπιον, κάθε Κυριακή στις 11.30 και καθημερινές
παραστάσεις για τα σχολεία (τηλ. 6977 445161 και 2310 222299).
Για περισσότερες πληροφορίες κάντε κλικ εδώ
<http://www.filmfestival.gr/default.aspx?lang=el-GR&loc=1&page=601>

51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
(3-12 Δεκεμβρίου 2010)
Αφιέρωμα Σουσάνε Μπιερ
 Φωτογραφία από την τελευταία ταινία της Σουσάνε Μπίερ με τίτλο «In a
better
world»<http://www.filmfestival.gr/inst/Festival/gallery/PressReleases/20
10/51_TIFF/in_a_better_world.jpg>
 «Θέλω να μπαίνω κάτω απ' το πετσί των ηρώων μου», δηλώνει η Σουσάνε
Μπίερ. Με την ίδια ευαισθησία που διεισδύει στους χαρακτήρες της,
διαρρηγνύει και τον σκεπτικισμό του θεατή, χτίζοντας ένα σινεμά
συγκινητικό, που ανατέμνει τις ανθρώπινες σχέσεις και τις αποφλοιώνει
από 'οχυρά', συμβάσεις και περιορισμούς. Το 51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου
Θεσσαλονίκης πραγματοποιεί αφιέρωμα στη δανέζα δημιουργό Σουσάνε Μπίερ,
παρουσιάζοντας τις σημαντικότερες στιγμές της φιλμογραφίας της, καθώς
και την τελευταία της ταινία με τίτλο In a better world (2010), που
αποτελεί και την επίσημη συμμετοχή της Δανίας για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης
Ταινίας. Η Σουσάνε Μπίερ θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει
την πρόσφατη δημιουργία της, ενώ θα τιμηθεί από τη διοργάνωση με τον
Χρυσό Αλέξανδρο.
Απ' τις σημαντικότερες κινηματογραφικές φωνές της Δανίας, η Σουσάνε
Μπίερ, γεννήθηκε το 1960 και αποφοίτησε από την Εθνική Σχολή
Κινηματογράφου της Δανίας το 1987. Η οξυδέρκεια και η ευαισθησία,
χαρακτηριστικά στοιχεία με τα οποία προσεγγίζει τα θέματά της,
μετουσιώθηκαν απ' τα πρώτα της βήματα, σε έναν κινηματογράφο αφηγηματικά
άμεσο και διαυγή, που σφύζει από εσωτερική ένταση. Συνδέθηκε στενά με το
Δόγμα '95, ακολουθώντας τους κανόνες του. Ωστόσο στην μετέπειτα πορεία
της, διαφοροποιήθηκε, πλάθοντας ένα προσωπικό ύφος, που ενσωματώνει
επιλεκτικά στους κώδικές του στοιχεία του περίφημου Μανιφέστου,
δημιουργώντας ένα ιδιαίτερο αισθητικό αποτέλεσμα. Το ρεαλιστικό βλέμμα
της, φιλτράρει με διακριτικότητα τους ατελείς χαρακτήρες και τα ηθικά
τους διλήμματα. Τα θέματά της, που φαινομενικά ρέπουν προς τον
μελοδραματισμό, αποφεύγουν με δεξιοτεχνία την υπερβολή και την ευκολία.
Για περισσότερες πληροφορίες για τις ταινίες του αφιερώματος κάντε κλικ
εδώ
<http://www.filmfestival.gr/default.aspx?lang=el-GR&loc=1&&page=607&news
id=1373>

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του προγράμματος
«Θεσσαλονίκη, σταυροδρόμι πολιτισμών» του Υπουργείου Πολιτισμού και
Τουρισμού, συμμετέχει στο φόρουμ

<http://www.filmfestival.gr/inst/Festival/gallery/Newsletters/2010/forum
_140.jpg>
«Πολιτισμός και Τουρισμός Βόρειας Ελλάδας» που διοργανώνει στις 19 και
20 Νοεμβρίου 2010 το δημοσιογραφικό συγκρότημα «Μακεδονία» στο πλαίσιο
των εκδηλώσεων «Η Θεσσαλονίκη βρίσκει την ταυτότητά της».
Περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής στα τηλέφωνα:
2310-560.361, 560.000
***
Αποκτήστε τώρα την κάρτας μέλους - CineΚάρταF του Φεστιβάλ
Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
 <http://www.filmfestival.gr/default.aspx?page=597>  
Γίνετε μέλος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και εξασφαλίστε: 
- Ελεύθερη είσοδο (με σειρά προτεραιότητας) στις προβολές του 51ου
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
- Ελεύθερη είσοδο (με σειρά προτεραιότητας) στις προβολές του 13ου
Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
- Έκπτωση στα εισιτήρια των αιθουσών ΟΛΥΜΠΙΟΝ και ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ για τις
ταινίες Α' Προβολής και τα αφιερώματα.
- Έκπτωση στις εκδόσεις του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
- Αποστολή ηλεκτρονικού newsletter κάθε εβδομάδα.
Για περισσότερες πληροφορίες για τα είδη της CineΚάρταF και τα προνόμια
κάντε κλικ εδώ <http://www.filmfestival.gr/default.aspx?page=597>



  
Αν επιθυμείτε να διαγραφείτε από τη λίστα αποδεκτών και να μην λαμβάνετε
το εβδομαδιαίο newsletter πατήστε εδώ
<http://www.filmfestival.gr/default.aspx?page=661>  

ΜΜΣΤ/ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

19-28.11.2010
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΚΡΑΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

                                                       

έως 28.11 / έκθεση
ΑΝΕΥΡΕΤΟΙ ΝΗΣΟΙ
35 σύγχρονοι καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό θέτουν την προσωπικότητα του καλλιτέχνη στο επίκεντρο των δημιουργιών τους.

Μονή Λαζαριστών, Σταυρούπολη & Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης

Φορείς-Διοργανωτές: Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης / Musée d'Art Moderne de Sainttienne Métropole / Comune di Genova/ Palazzo Ducale Genova. Παραγωγή: Solares Fondazione delle Arti
Επιμελητές: Lóránd Hegyi / Κατερίνα Κοσκινά

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ 19-28.11.2010
Παρασκευή 19.11.2010
Διάλεξη της καθηγήτριας στην Ιστορία της Τέχνης του ΑΠΘ, κας Ε. Γεωργιάδου-Κούντουρα με θέμα: Louise Bourgeois. 19:00, ΚΣΤΘ Αποθήκη Β1, Λιμάνι.
Είσοδος ελεύθερη για το κοινό.

Τετάρτη 24.11.2010
Σεμινάριο / βιωματική ξενάγηση στην έκθεση από την κα. Θάλεια Βαλέτα, ηθοποιό, συγγραφέα, δραματοθεραπεύτρια και δημιουργό της μεθόδου Metamyth’© Therapy through Art, η οποία βασίζεται στη Μυθολογία και στη Δραματουργία. 15:00-18:00, ΚΜΣΤ Μονή Λαζαριστών
(απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής για κράτηση θέσης στα τηλέφωνα 2310 589 140 & 141 για τη διαμόρφωση μίας ομάδας 15-20 ατόμων. Κόστος συμμετοχής: 3 Ευρώ το άτομο.)

Παρασκευή 26.11.2010 (νέα ημερομηνία)
«Μία Αλλιώτικη Νύχτα στο Μουσείο»-«Η Ζωή στον Τοίχο»: ανοιχτή ξενάγηση/ προβολή video/ διαδραστικά happenings + party λήξης της έκθεσης από το free press περιοδικό Parallaxi και το "Θεσσαλονίκη Αλλιώς", στο πλαίσιο του πρότζεκτ με γενικό τίτλο «Μία Αλλιώτικη Νύχτα στο Μουσείο». 21:30, Κ.Σ.Τ.Θ. Αποθήκη Β1, Λιμάνι. Είσοδος ελεύθερη για το κοινό.

Σάββατο 27.11.2010
Παρουσίαση του έργου του Γιάννη Κουνέλλη και συζήτηση με τον καλλιτέχνη και την Κατερίνα Κοσκινά, Ιστορικό τέχνης, Πρόεδρο ΔΣ του ΚΜΣΤ και επιμελήτρια της έκθεσης. 19:00, ΚΣΤΘ, Αποθήκη Β1, Λιμάνι. Είσοδος ελεύθερη για το κοινό. Η εκδήλωση γίνεται σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης. Είσοδος ελεύθερη για το κοινό.

& ξεναγήσεις
Κυριακή 21.11.2010: Ανοιχτή ξενάγηση στην έκθεση για το κοινό. 12:00 & 13:00,  ΚΜΣΤ Μονή Λαζαριστών & ΚΣΤΘ Αποθήκη Β1, Λιμάνι
Κυριακή 28.11.2010: Ανοιχτή ξενάγηση στην έκθεση  για το κοινό. 12:00 & 13:00, ΚΜΣΤ, Μονή Λαζαριστών 

Μπορείτε να βρείτε αναλυτικά το πρόγραμμα στο συνημμένο αρχείο & www.greekstatemuseum.com



Το ΚΜΣΤ επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού / The SMCA is funded by the Hellenic Ministry of Culture and Tourism

Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης –Συλλογή Κωστάκη
Τμήμα Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας
 [t] +30 2310 589152 & 140 [f] +30 2310 589210

ΕΚΕΒΙ - Λέσχες ανάγνωσης : Η λίστα με τα φετινά αγαπημένα βιβλία !

Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) ξεκινά από σήμερα τη διαδικασία ψηφοφορίας για την ανάδειξη του αγαπημένου ελληνικού μυθιστορήματος της χρονιάς.
Η  «βραχεία λίστα» των 15 βιβλίων που κατήρτισαν με την ψήφο τους μέλη Λεσχών Ανάγνωσης από τις 280 που λειτουργούν σ’ όλη την Ελλάδα και την Κύπρο, είναι η εξής (με αλφαβητική σειρά, σύμφωνα με το επώνυμο κάθε συγγραφέα):
 
Ποιος θυμάται τον Αλφόνς
του Κώστα Ακρίβου,
Εκδόσεις Μεταίχμιο
(στείλτε ΒΑ 1 στο 54160)


Η Εβραία νύφη
του Νίκου Δαββέτα,
Εκδόσεις Κέδρος
(στείλτε ΒΑ 2 στο 54160)


Ένα πεινασμένο στόμα
της Λένας Διβάνη,
Εκδόσεις Καστανιώτη
(στείλτε ΒΑ 3 στο 54160)


Το μοναστήρι
του Πάνου Καρνέζη,
Εκδόσεις Α. Α. Λιβάνη
(στείλτε ΒΑ 4 στο 54160)


Ανίσχυρος άγγελος
του Μάνου Κοντολέων,
Εκδόσεις Πατάκη
(στείλτε ΒΑ 5 στο 54160)


Η ξυπόλυτη των Αθηνών
της Φιλομήλας Λαπατά,
Εκδόσεις Καστανιώτη
(στείλτε ΒΑ 6 στο 54160)


Αχμές, ο γιος του Φεγγαριού
του Τεύκρου Μιχαηλίδη,
Εκδόσεις Πόλις
(στείλτε ΒΑ 7 στο 54160)


Απόψε δεν έχουμε φίλους
της Σοφίας Νικολαΐδου,
Εκδόσεις Μεταίχμιο
(στείλτε ΒΑ 8 στο 54160)


Η εκδίκηση της Σιλάνας
του Γιάννη Ξανθούλη,
Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
(στείλτε ΒΑ 9 στο 54160)


Οι κόρες της λησμονιάς
του Θοδωρή Παπαθεοδώρου,
Εκδόσεις Ψυχογιός
(στείλτε ΒΑ 10 στο 54160)


Όπως ήθελα να ζήσω
της Ελένης Πριοβόλου,
Εκδόσεις Καστανιώτη
(στείλτε ΒΑ 11 στο 54160)


Το μαύρο μάμπα
του Νίκου Σακελλαρόπουλου,
Εκδόσεις Βεργίνα
(στείλτε ΒΑ 12 στο 54160)


Το χάρισμα της Βέρθας
της Φωτεινής Τσαλίκογλου,
Εκδόσεις Καστανιώτη
(στείλτε ΒΑ 13 στο 54160)


Η θλίψη της Λέαινας
του Βασίλη Τσιρώνη,
Εκδόσεις ΑλΔΕ
(στείλτε ΒΑ 14 στο 54160)


Πατρίδα από βαμβάκι
της Ελενας Χουζούρη,
Εκδόσεις Κέδρος
(στείλτε ΒΑ 15 στο 54160)



Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου προσκαλεί το αναγνωστικό κοινό να επιλέξει, από σήμερα 10 Νοεμβρίου έως τη Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου 2010, το αγαπημένο βιβλίο της χρονιάς, ανάμεσα στα δεκαπέντε της βραχείας λίστας (έκδοσης 1/10/2009 – 30/9/2010).*
Το τελικό αποτέλεσμα της ψηφοφορίας προκύπτει κατά το ήμισυ (50%) από την ψήφο των αναγνωστών ενώ το υπόλοιπο 50% βγαίνει από τις ψήφους που έχουν ήδη δώσει οι Λέσχες Ανάγνωσης (από τις οποίες προέκυψε η βραχεία λίστα).
* Συμμετέχουν όλοι οι συγγραφείς που εκδίδουν βιβλίο στις παραπάνω ημερομηνίες εκτός από τον Πρόεδρο και τα ενεργά μέλη του Δ.Σ. του ΕΚΕΒΙ και όσοι έχουν βραβευτεί τα προηγούμενα 5 χρόνια.

Υπενθυμίζουμε ότι το αναγνωστικό κοινό τίμησε με την ψήφο του:
  • 2009 - «Ιμαρέτ» του Γιάννη Καλπούζου
  • 2008 - «Όλα σου τα ‘μαθα μα ξέχασα μια λέξη» του Δημήτρη Μπουραντά
  • 2007 - «Ο κύριος Επισκοπάκης» του Ανδρέα Μήτσου
  • 2006 - «Αμίλητα βαθιά νερά»της Ρέα Γαλανάκη
  • 2005 - «Η μέθοδος της Ορλεάνης» της Ευγενίας Φακίνου
εκτοξεύοντάς τα για πολλούς μήνες στις λίστες των ευπώλητων.

Πότε ψηφίζετε: 10 Νοεμβρίου – 6 Δεκεμβρίου 2010
Πώς ψηφίζετε: Στείλτε με sms (χρέωση απλού μηνύματος)
τον κωδικό που αντιστοιχεί στο βιβλίο της επιλογής σας, στο 54160

Κάθε αναγνώστης έχει δικαίωμα για μία μόνο ψήφο.

Η ψήφος σας καταχωρείται αυτόματα.

Ψηφίστε το καλύτερο για το 2010 !


Σωκράτης

Portugal - Italy - Greece - Spain
O χαρακτηρισμός των Ελλήνων ως απατεώνων, προδοτών και άλλων τινών δεν είναι παρά μία ακόμα περίπτωση του κοινωνιολογικού φαινομένου της επικλήσεως αρνητικών εθνικών στερεοτύπων σε περιπτώσεις κρίσεων. Αντί να κρίνονται και να κατακρίνονται αποφάσεις ή ενέργειες συγκεκριμένων ατόμων, στιγματίζεται συλλήβδην έναs ολόκληρoς λαός. Το πιο επικίνδυνο στερεότυπο είναι η αμφισβήτηση της ανθρώπινης φύσης φυλών και εθνών.

Το αρκτικόλεξο «ΡΙGS»(*) (ΓΟΥΡΟΥΝΙΑ), το οποίο χρησιμοποιούν Δυτικοευρωπαίοι και Αγγλοσάξονες επενδυτές και σχολιαστές, ως συνοπτικό τρόπο αναφοράς στους λαούς της Νότιας Ευρώπης και τις οικονομίες τους, δεν είναι μόνο μια κακόγουστη προσβολή. Είναι μια σύγχρονη εκδοχή του ιστορικού φαινομένου της αμφισβήτησης της ανθρώπινης φύσης του συνανθρώπου, της διαδικασίας κατά την οποία μέλη μιας εθνικής ομάδας υποβιβάζουν τα μέλη μιας άλλης στο επίπεδο των ζώων, μεταδίδοντας έμμεσα το μήνυμα ότι είναι άξια να τύχουν παρόμοια με αυτά μεταχείρισης.

Αν και ορισμένα έντυπα, όπως οι «Financial Τimes», και τράπεζες, όπως η Βarclays, κατόπιν καταγγελιών, όπως εκείνη του Πορτογάλου υπουργού Οικονομικών, απαγόρευσαν τη χρήση του, ο όρος κινδυνεύει να καθιερωθεί. Όσοι εξακολουθούν να τον χρησιμοποιούν δεν αντιλαμβάνονται τη σοβαρότητα μιας τέτοιας πρακτικής. Λησμονούν ότι παρόμοιες μειωτικές εκφράσεις είχαν χρησιμοποιηθεί συστηματικά κατά το παρελθόν για να απευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη, να αναστείλουν τυχόν ενδοιασμούς, να απενεργοποιήσουν τη συναισθηματική ταύτιση και να διευκολύνουν διωγμούς, σφαγές, ακόμα και γενοκτονίες.

Της γενοκτονίας της Ρουάντας για παράδειγμα είχε προηγηθεί μια κυβερνητικά συντονισμένη εκστρατεία λεκτικής «αποκτήνωσης» των θυμάτων και κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Πόλεμου η ιαπωνική προπαγάνδα είχε χρησιμοποιήσει την ίδια μέθοδο εναντίον των Αμερικανών. Η πιο ακραία, βέβαια περίπτωση, ήταν εκείνη του Τρίτου Ράιχ. Ένα από τα σκευάσματα που χρησιμοποιήθηκαν για τη γενοκτονία των Εβραίων στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως, ήταν το παρασιτοκτόνο Ζyclon Β. Πολύ πριν, όμως, οι κρατούμενοι εξοντωθούν με παρασιτοκτόνα, είχε προηγηθεί η απομείωση της ανθρώπινης φύσης τους από τον ναζιστικό μηχανισμό προπαγάνδας.

Εκφράσεις όπως «αρουραίοι», «μολυσματικά ζωύφια» είχαν χρησιμοποιηθεί συστηματικά για τον χαρακτηρισμό τους. Και φυσικά όταν εκλαμβάνεις τους αντιπάλους σου όχι ως ανθρώπους αλλά ως κτήνη ή παράσιτα, δεν έχεις και πολλούς ενδοιασμούς για να τους εξοντώσεις προκειμένου να ανακυκλώσεις τις τρίχες ή το λίπος τους. Η λεκτική «αποκτηνωτική» βία αποτελεί συχνά τον προθάλαμο πραγματικής και όχι μόνο στη διεθνή σκηνή.

Σε έρευνά μου για τα εγκλήματα του όχλου είχα κάνει διάκριση μεταξύ δύο κατηγοριών υβριστικών εκφράσεων, εκείνων οι οποίοι αρνούνται τον ανδρισμό του αντιπάλου και εκείνων οι οποίοι αρνούνται την ανθρώπινη φύση του και είχα διαπιστώσει ότι η πρώτη ανοίγει τον δρόμο σε ριτουαλιστική και η δεύτερη σε πραγματική βία. Οι τραγικές συνέπειες της λεκτικής «αποκτήνωσης» είναι ο λόγος για τον οποίο οι ανθρωπολόγοι Μontagu και Μatson θεωρούν ότι οι διαδικασίες άρνησης της ανθρώπινης υπόστασης συνανθρώπων είναι «ο πέμπτος καβαλάρης της Αποκαλύψεως» . Θα ήταν υπερβολικό, βέβαια, να ισχυριστεί κανείς ότι οι χρήστες του όρου «ΡΙGS» προετοιμάζουν το έδαφος για την οικονομική κατακρεούργηση των άσωτων «γουρουνιών» του Νότου.

Είναι όμως απορίας άξιο το ότι πολιτισμένοι άνθρωποι φτάνουν στο σημείο να διαδίδουν μειωτικές εκφράσεις που τόσα δεινά έχουν προκαλέσει κατά το παρελθόν. Όταν δεν αντιμετωπίζουμε τους άλλους ως άτομα, αλλά ως εκπροσώπους στερεοτύπων, όταν μία εθνότητα θεωρείται ότι ενσαρκώνει το έντιμο και το ηθικό και ο αντίπαλος το δόλιο και το ανήθικο, τότε ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για κάθε λογής βαρβαρότητα. Ούτε οι Νότιοι είναι «γουρούνια», ούτε οι Έλληνες είναι εκ γενετής απατεώνες, ούτε οι Γερμανοί επιρρεπείς σε γενοκτονίες.

Το καλό και το κακό ενυπάρχει στον καθένα και το δεύτερο μπορεί εύκολα να πυροδοτηθεί από λεκτικές κοινωνικές διαδράσεις. Ας ελπίσουμε ότι ο «πέμπτος καβαλάρης της Αποκαλύψεως», προτού συνεχίσει τη νέα του επέλαση, θα σκοντάψει στους βράχους της λογικής και της κοινής μας ανθρωπιάς.

Ευγένιος Τριβιζάς
Consistency is the last refuge of the unimaginative
O.W.

Άντρια ..

● Για σκέψου να ‘μασταν πουλιά…
● Ναι, για φαντάσου. Θα ‘μασταν λεύτεροι, θα καταργούσαμε όλα τα σύνορα, θα βλέπαμε τον κόσμο από ψηλά.
● Για σκέψου να ‘μασταν ψάρια…
● Ναι, για φαντάσου. Θα ταξιδεύαμε σ’ όλες τις θάλασσες, θα γνωρίζαμε όλους τους ωκεανούς κι όλους τους υφάλους.
● Για σκέψου τώρα να ‘μασταν άνθρωποι… Ε;
● …
● Δίκιο έχεις…
είπε το πρώτο μυρμήγκι κι έγειρε ξανά στην αγκαλιά του άλλου.